تبیان، دستیار زندگی
عروسک های و لوازم جانبی فیلم ها و انیمیشن های ایرانی یکی از راه های درآمدزایی در سینماست که در ایران کمتر به آن توجه می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکرستان روی جلد


عروسک های و لوازم جانبی فیلم ها و انیمیشن های ایرانی یکی از راه های درآمدزایی در سینماست که در ایران کمتر به آن توجه می شود. از طرفی کانون پرورش کودکان باتوجه به نیاز عروسک های ملی «دارا و سارا» را به چین سفارش داده که تهیه کننده انیمیشن «شکرستان» که عروسک های این مجموعه را نیز تولید کرده است می گوید: تولید عروسک و محصولات جانبی بر اساس شخصیت های ایرانی باید در ایران تولید شود.

انیمیشن

بسیاری از فیلم ها و انیمیشن های دنیا بیشتر از سودی که در گیشه دارند از عناصر تبلیغاتی فیلم ها و انیمیشن ها مثل عروسک ها، لباس، لوازم التحریر و ... درآمدزایی می کنند مثل سوپر من با لباس ها و اسباب بازی ها، بتمن با نقابی که هر پسر بچه ای دوست دارد آن را داشته باشد و یا داستان اسباب بازی ها و جنگ ستارگان، کاری که در ایران کمتر اتفاق می افتد حالا این امر می تواند به دلیل نداشتن آن ژانر از فیلم ها باشد یا ترس نگرفتن بازار با تولید این نوع محصولات تبلیغاتی سینمایی. وقتی هم که تب باربی در ایران همه گیر شد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصمیم گرفت در کنار خودرو ملی عروسک ملی تولید کند و دختر و پسری به نام «دارا و سارا» تولید کرد که به گرد پای مانکن های باربی نمی رسید و در بازار شکست خود و حتی منتقدان بسیاری این حرکت تنها خرج اضافه دانستند. پس این اتفاقات و جریان های نظیر آن سریال محبوب کودکان یعنی «کلاه قرمزی و پسرخانه» توانست بابی را باز کند که در ایران نیز می توان عروسک های محبوب تلویزیونی را جایگزین باربی کرد.

چند سال پس از این موضوع نیز مجموعه موفق «شکرستان» با تولید عروسک هایی از شخصیت های این مجموعه تا جایی سود آور بود که به زودی دفترهای آن رونمایی می شود. اما در کنار همین خبر با وجود کمبود ارز در ایران و شعار رهبری بر حمایت از کار و سرمایه ایرانی کانون پرورش فکری در حالی که کمترین جایگاه را در بین کودکان دارد با افتخار اعلام می کند که 30 هزار عروسک «دارا و سارا» را به چین سفارش داده است. به سراغ مسعود صفوی رفتیم تا در مورد تولید عروسک های داخلی از مجموعه های پرطرفدار که سود آنها در بازار تضمین شده است و از طرفی ساخت ایران نیز است پرسشی را مطرح کنیم.

سید مسعود صفوی؛ تهیه کننده مجموعه انیمیشن «شکرستان» در گفت وگویی در رابطه با تولید عروسک بر اساس کاراکترهای ایرانی همانند عروسک های «دارا و سارا» در خارج از کشور بیان کرد: تصمیم گیری در مورد تولید عروسک و لوازم جانبی بر اساس شخصیت های ایرانی در خارج از کشور یک شبه نیست و کاری پیچیده است، شاید مواردی مثل جنس محصول، نوع ساخت آن و کیفیتی که مد نظر است در این تصمیم گیری دخالت داشته باشد.

برخی از تولید کنندگان به دلیل اینکه استفاده از کاراکترهای انیمیشن ها و فیلم های خارجی برایشان هزینه ای ندارد و رایگان است اقدام به تولید محصولاتی که در شان فرهنگ ما نیست می کنند

وی ادامه داد: اما در این مسئله که تولید عروسک و محصولات جانبی بر اساس شخصیت های ایرانی باید در ایران تولید شود هیچ شکی وجود ندارد و تولید این محصولات باید به سمتی پیش برود که با کیفیتی عالی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری با بیان اینکه ممکن است بخشی از تصمیم گیری در مورد تولید عروسک های دارا و سارا در کشور چین به رابطه میان عرضه و تقاضا ارتباط داشته باشد، عنوان کرد: اگر این عروسک ها و یا سایر محصولاتی از این قبیل در داخل کشور تولید شود این سوال پیش می آید که آیا مخاطبان نیز از این محصولات استقبال خواهند کرد. بنابراین مسئولان با توجه به نیاز سنجی مخاطبان و همچنین شرایط مورد نظر از لحاظ کیفیت و استاندارد در رابطه با تولید این محصولات در داخل و یا خارج از کشور تصمیم گیری می کنند.

صفوی با بیان اینکه باید زمینه های لازم برای تولید داخلی محصولات ایرانی فراهم شود عنوان کرد: دولت باید زمینه های لازم را برای تولید عروسک ها و لوازم تحریر بر اساس فرهنگ ایرانی به صورت استاندارد و با کیفیت فراهم کند تا بتوانیم در این زمینه خودکفا عمل کرده و نیاز مخاطبان را در این حوزه تامین کنیم.

تهیه کننده انیمیشن شکرستان با اشاره به رعایت حق کپی رایت از سوی تولید کنندگان داخلی خاطر نشان کرد: برخی از تولید کنندگان به دلیل اینکه استفاده از کاراکترهای انیمیشن ها و فیلم های خارجی برایشان هزینه ای ندارد و رایگان است اقدام به تولید محصولاتی که در شان فرهنگ ما نیست می کنند، امیدوارم روزی برسد که بتوانیم این نوع از محصولات را در داخل کشور با خودکفایی کامل انجام بدهیم.

صفوی در مورد عروسک ها و لوازم تحریر شکرستان اظهار داشت: تولید این محصولات توسط تولید کنندگان داخلی و با رعایت حق کپی رایت صورت گرفته است و خوشبختانه توانستیم با کیفیتی خوب این محصولات را به مخاطبان عرضه کنیم.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : خبرگزاری سینمای ایران